ua en ru

Газовидобувні компанії назвали причини, через які підвищення плати за користування надрами призведе до кризи в галузі

Прийняття урядового законопроекту №4309а, яким передбачається підвищення плати за використання надр для видобувачів енергоресурсів, призведе до дуже тяжких наслідків, серед яких - стагнація галузі, зупинення розвідки та розробки нових родовищ, а також згортання міжнародних програм. Про це йдеться у відкритому листі на ім`я прем'єр-міністра Арсенія Яценюка, голови комітету Ради з питань ПЕК Миколи Мартиненка та голови комітету Ради з питань податкової та митної політики Віталія Хомутинніка, який підписали СП "Полтавська газонафтова компанія" (Полтава), ГК "Гео-Альянс" (Київ), ТОВ "Смарт-Енерджі", ТОВ "Куб-Газ" (Луганськ), ТОВ "Тиса газ" (Ужгород), ПрАТ "Нафтогазвидобування" (Київ), а також "Еско-Північ", "Парі" та Перша Українська газонафтова компанія, що входять до Burisma Holding.

"Ми розуміємо, що законопроект має на меті вдосконалення норм Податкового Кодексу, збільшення надходжень до бюджету та серед іншого - забезпечення справедливості в оподаткуванні проектів з видобування нафти та газу... Проте, детально проаналізувавши текст законопроекту, дійшли висновку, що методами та діями, запропонованими законопроектом, буде неможливо досягнути поставленої мети. Натомість, законопроект може призвести до різкого збільшення податкового навантаження на приватні газодобувні компанії, суттєвого зниження рентабельності проектів в цілому (аж до закриття через неприбутковість) та загального зниження привабливості українського ринку для іноземних інвесторів", - наголошується в листі.

Так, стверджують оператори ринку, по-перше, рентабельність проектів приватних газодобувних компаній є невисокою.

"Українська нафтогазова індустрія характеризується складною геологією, невисокою розвіданістю більшості родовищ, необхідністю проводити складні уточнюючі сейсмічні дослідження. Зокрема, за оцінками експертів близько 60% залишкових запасів традиційного газу України знаходяться на глибині більше 5 км. Таким чином, початку видобутку вуглеводнів приватними компаніями передують високі ризики буріння, підвищена вірогідність буріння "сухих" свердловин, необхідність значних інвестицій в сейсмічні дослідження", - сказано у зверненні на ім`я прем'єр-міністра та голів профільних комітетів Ради.

Автори листа запевняють, що собівартість видобування газу приватними компаніями є різною для різних компаній та родовищ, проте, у будь-якому випадку, вона значно перевищує витрати державних компаній (що експлуатують родовища розвідані ще у радянські часи), зокрема через необхідність проведення робіт з геологічних досліджень та розвідки, залучення сучасних методів розробки та стимулювання розробки родовищ.

"Тому, будь-які розрахунки собівартості видобутку газу ПАТ "Укргазвидобування" НАК "Нафтогаз України" на основі фінансових показників державних компаній (на рівні 230-240 грн) не можна застосовувати для визначення рентабельності проектів приватних видобувних компаній, собівартість яких є суттєво більшою", - підкреслюється у зверненні.

Відповідно й прибутковість таких приватних проектів не можна розраховувати за даними державних компаній. "Враховуючи витрати на розвідку та середньогалузеві показники ймовірності успішного буріння (на етапі розвідки - 15-30%, на етапі розробки з урахуванням технологічних ризиків - біля 50%) жодних надзвичайних надприбутків (700-1500%) приватні компанії не отримують, а тому підвищення ставки плати за користування надрами до 70% та ліквідація диференційованих ставок для видобутку з покладів глибше 5 км призведе до нерентабельності діяльності з розвідки та розробки нафтогазових родовищ", - підкреслюється в листі.

По-друге, впевнені приватні оператори ринку видобування газу, ухвалення законопроекту призведе до безпрецедентного рівня оподаткування галузі у порівнянні з країнами Європи. "Жодна країна в Європі, яка є переважним імпортером газу, як і Україна, не має такої високої ставки податку на видобування газу, як пропонується законопроектом (70%). Ставки податків на видобуток вуглеводнів в таких країнах не перевищують 20%", - пояснюють підприємці, нагадуючи, що одним з напрямків діяльності уряду, поряд із скороченням споживання та диверсифікацією джерел надходження газу мало б бути збільшення об'ємів видобутку власного газу.

По-третє, нафтогазова галузь потребує постійних інвестиційних вкладень, що здійснюються завдяки реінвестиції прибутку приватних підприємств. "Відчутний приріст видобутку вуглеводнів в Україні можливий лише за значного зростання капітальних інвестицій і, за деякими оцінками, приватний сектор потребує щороку щонайменше 300-500 млн дол. тільки для підтримки теперішнього рівня видобутку. Збільшення податкового навантаження та вимивання капіталу з сектору неодмінно призведе до зупинки діяльності приватних компаній та неможливості підтримувати такий значний (ре)інвестиційний потік", - сказано в зверненні.

Тому, в четверте, збільшення податкового навантаження призведе до стагнації галузі в цілому, зупинення прийнятих програм розвідки родових та неможливості розробки нових проектів. "Нафтогазова галузь потребує планування економіки проекту та стабільності інвестицій протягом довгострокового періоду. Будь-яка зміна податкового навантаження (в бік збільшення) фундаментально підриває інвестиційну привабливість подальшої розробки родовищ вуглеводнів в Україні через непередбачуваність економічного обґрунтування добутку та розрахунку строків повернення інвестицій. Через фактичну відсутність прибутку приватні газодобувні компанії не зможуть фінансувати розвиток та розробку родовищ, буріння нових свердловин та проведення додаткових досліджень. Це неминуче призведе до зупинення розвитку галузі в цілому", - особливо наголошують оператори ринку видобутку газу та нафти.

Стагнація галузі, що виникне через збільшення податкового навантаження, призведе не до збільшення надходжень до бюджету, а їх скорочення. "Збільшення ставки ресурсних платежів лише незначним чином і короткостроково збільшить надходження до бюджету, оскільки нововведення вплине лише на приватні компанії, на які припадає лише 11% видобутого газу. У довгостроковій перспективі це призведе до занепаду галузі в цілому та втрат бюджету у майбутні періоди, в тому числі - через зростання споживання імпортних газу та нафтопродуктів", - пояснили фахівці п'яту причину негативності урядового законопроекту №4309а.

Все це, по-шосте, призведе до згортання проектів міжнародних інвесторів на вітчизняному ринку видобування енергоресурсів. "Останні п`ять років в Україні існує стабільний тренд залучення значних інвестиції саме до нафтогазової індустрії. Саме інвестиції приватних компаній забезпечували приріст видобутку газу в країні. Середньорічний темп росту видобутку газу державними компаніями з 2010 р. склав -4,4%, той же самий час для приватних компаній він склав +21,8... Тому будь-яка зміна податкового законодавства та збільшення податкових платежів може призвести до згортання таких інвестиційних проектів та виходу міжнародних інвесторів з українського ринку на користь інших, більш привабливих сусідніх юрисдикцій (Польща, Румунія, Туреччина), які конкурують з Україною за розвиток їх власних нафтогазовидобувних галузей, якщо порівняти їх фіскальні та податкові умови (вищезазначені країни надають пільгові умови для стимулювання розвитку власного видобутку) та системи стимулювання видобутку вуглеводнів з українськими", - резюмується в листі приватних видобувних компаній до глави уряду та керівників профільних комітетів Верховної Ради.

Нагадаємо, урядовим законопроектом №4309а пропонується, зокрема, збільшити ставку плати за видобуток газу не для потреб населення до 70% - незалежно від глибини видобування (зараз 28% на видобуток газу з глибини до 5 км та 15% - глибше 5 км). Також уряд пропонує встановити ставки плати на рівні 5 261 грн/т для нафти та 2 160 грн/т для газового конденсату замість нинішніх відсоткових ставок (18%, 39% та 42%) - незалежно від глибини родовища.